• طرح سد مخزني بيدواز اسفراين
    طرح سد مخزني بيدواز اسفراين
  • طرح سد دوستي (طرح مشترك ایران و ترکمنستان بر روی رودخانه مرزی هريرود)
    طرح سد دوستي (طرح مشترك ایران و ترکمنستان بر روی رودخانه مرزی هريرود)
  • مطالعات بهبود کیفیت جریان آب ورودی به دریاچه شهدای خلیج فارس (چیتگر)
    مطالعات بهبود کیفیت جریان آب ورودی به دریاچه شهدای خلیج فارس (چیتگر)
  • سـد و نيروگاه پيرتقي در حوضه قزل اوزن
    سـد و نيروگاه پيرتقي در حوضه قزل اوزن
  • طراحی، تهیه، نصب، اجرا و بهره برداری سد و قفل کشتیرانی مارد آبادان به روش  طرح و ساخت (EPC غیرصنعتی)
    طراحی، تهیه، نصب، اجرا و بهره برداری سد و قفل کشتیرانی مارد آبادان به روش طرح و ساخت (EPC غیرصنعتی)
  • تأمین آب و تأسیسات پمپاژ، انتقال و دفع باطله معدن مس سونگون (فاز I و II)
    تأمین آب و تأسیسات پمپاژ، انتقال و دفع باطله معدن مس سونگون (فاز I و II)

پيام پرزيدنت، فصل اول 2016

پيام پرزيدنت، فصل اول 2016
13 فروردین 1395

همکاران عزیز

22 مارس، روز جهانی آب با موضوع "آب بهتر، شغل بهتر" فرصتی برای ما فراهم می­آورد تا در مورد اثرات مدیریت خوب یا بد آب بر مشاغل و معیشت گرو داران بخش کشاورزی، آبیاری و زهکشی و انگیزه آن ها بررسی عمیقتری داشته باشیم. علاوه بر بخش کشاورزی، آب مشاغل متنوعی را بوجود می­آورد از قبیل: کار بدون مزد دختر بچه­ای که مجبور است مسافت­هاي طولانی را برای آوردن آب طی کند، کار کم درآمد کارگری که سیستم فاضلاب را بصورت دستی تمیز می­کند یا شخص کشاورزی که درگیر عرضه محصولات خویش است و بطور کلی در رفاه اجتماعی، اقتصادی و روانی کارگران در تمام موارد نقش موثری دارد. ما می­توانیم این مشاغل را از طریق مدیریت بهینه آب بهبود بخشیم. اطمینان دارم که متخصصان زبده بین­المللی تلاش خود را به یک روز خاص در سال محدود نکرده، بلکه در سراسر سال در جهت ارتقاء آگاهی عمومی در شناخت اهمیت دسترسی به آب برای ایجاد مشاغل جدید و نقش مدیریت بهینه آب در بهبود این مشاغل فعالیت می­نمایند. بزرگداشت چنین موفقیتهايي در این روز بسیار مهم، می­تواند انگیزه مطلوب را فراهم نماید.

در سال­هاي اخير، دسترسي به منابع مطمئن آب در اغلب برنامه­هاي توسعه محلي و منطقه­اي در سرتاسر دنیا بطور فزاینده­ای نقش محوري یافته و این امر با تصویب اهداف توسعه پایدار (SDGs) به عنوان بخشی از دستور کار 2030 سازمان ملل متحد توسط سران کشورهای جهان مورد پذیرش قطعی قرار گرفته است. در این اهداف، امنیت آب و غذا و فقرزدایی اولویت نخست را به خود اختصاص داده است. موضوع پیوند آب، غذا و انرژی نیز باید در این اهداف گنجانده شود. اعتقاد دارم بدون تمرکز بر مدیریت آب کشاورزی و توسعه روستایی تحقق چنین اهدافی غیر ممکن است.

در چند دهه گذشته توسعه سطوح آبي در جهان به خصوص در کشورهای در حال توسعه، تحت الشعاع واگذاري مديريت سیستم­هاي آبياري به انجمن­هاي کاربران قرار گرفت که به موفقیت و اهداف مورد نظر دست نیافت. ICID باید با حداکثر توان راه را جهت ارائه دستورالعمل­های مناسب برپایه تجربیات موفق یا شکست خورده در گذشته و حال، در سراسر جهان هموار نماید. چنین دستورالعمل­هایی در حال حاضر یا در آینده می­تواند برای طرح­های انتقال مدیریت آبیاری مورد استفاده قرار گیرد.

دومین اجلاس آسیایی آبیاری (2nd Asian Irrigation Forum) که توسط بانک توسعه آسیا سازماندهی شده بود در تاریخ 20-22 ژانویه، در مانیل فیلیپین برگزار گردید. در این اجلاس، جنبه­های مختلف آبیاری از جمله تجدید حیات آبیاری در آسیا، قاره­ای که 70 درصد کشت آبی جهان را در برمی­گیرد مورد توجه و بررسی قرار گرفت. در خبرنامه ICID مقاله­ای ارائه شده که خلاصه خروجی­های این اجلاس را با دیدگاه آگاه نمودن کمیته­های ملی از نتایج تهیه نموده است (صفحه 6). به کمیته­های ملی توصیه می­نمایم که نتایج را جهت استفاده بخشهای دولتی و خصوصی آبیاری منتشر نموده وبه شیوه­ای مناسب در خدمت اهداف ملی قرار دهند. این موارد می­تواند در دومین اجلاس آبیاری جهان (2nd World Irrigation Forum) در چیانگ مای تایلند در تاریخ 6-8 نوامبر بیشتر مورد بحث واقع شود.

کمیته بین­المللی راهبری (ISC) دومین اجلاس آبیاری جهان (WIF2)، جلسه دوم خود را در تایلند برگزار نمود. در این نشست از تلاش کمیته ملی آبیاری و زهکشی تایلند THAICID که تمام توانش را در آماده سازی و برگزاری این همایش بکار گرفته قدردانی بعمل آمد. میزبان، مکانی عالی با پس زمینه­ای بسیار خوب را برای نمایشگاه بین­المللی طرح ریزی نموده است. از همه اعضای ICID، مشاورین، تولیدکنندگان، پیمانکاران، کشاورزان و کارشناسان جوان و آنهایی که در صنعت آب درگیر هستند دعوت می­نمایم در این رویداد مهم و نمایشگاه بین­المللی مشارکت فعال داشته باشند. ICID به تازگی یک گروه اختصاصی برای کارشناسان جوان علاقمند به مسائل مدیریت آب کشاورزی در LinkedIn (اجلاس مجازی کارشناسان جوان ICID ) در راستای تقویت گفتگو و هماهنگی، راه اندازی نموده است. این گروه به عنوان پایگاه اطلاع رسانی خدمات متنوعی از جمله فرصتهای آموزشی، دسترسی به کمک هزینه تحصیلی و غیره را به کارشناسان جوان ارائه می­نماید.

ICID  و چند سازمان همکار، از حضور بیش از 20 کارشناس جوان آفریقایی در دوره آموزشی حمایت مالی کرده اند. این دوره های آموزشی در 19-24 آوریل در قاهره، پایتخت مصر برگزار خواهد شد.این کارشناسان همچنین در چهارمین کنفرانس منطقه­ای آفریقا (ARC) که از 26 تا 28 آوریل در آسوان مصر دنبال می­شود حضور خواهند داشت. از این فرصت استفاده نموده و از کلیه کمیته­های ملی کمیسیون بین المللی آبیاری و زهکشی به خصوص کشورهای آفریقایی دعوت می­نمایم که در این کنفرانس مهم منطقه­ای شرکت نموده و از فرصت تبادل دانش و فنون خاص آبیاری و زهکشی در آفریقا بهره مند گردند. امیدوارم، این کنفرانس منطقه­ای به افزایش توسعه علمی در منطقه­ منجر شود.

مشتاقانه منتظر دیدار همه شما در این رویداد بزرگ در ساحل نیل هستم.

سعید نی­ریزی

ریییس کمیسیون بین المللی آبیاری و زهکشی