• طرح سد مخزني بيدواز اسفراين
    طرح سد مخزني بيدواز اسفراين
  • طرح سد دوستي (طرح مشترك ایران و ترکمنستان بر روی رودخانه مرزی هريرود)
    طرح سد دوستي (طرح مشترك ایران و ترکمنستان بر روی رودخانه مرزی هريرود)
  • مطالعات بهبود کیفیت جریان آب ورودی به دریاچه شهدای خلیج فارس (چیتگر)
    مطالعات بهبود کیفیت جریان آب ورودی به دریاچه شهدای خلیج فارس (چیتگر)
  • سـد و نيروگاه پيرتقي در حوضه قزل اوزن
    سـد و نيروگاه پيرتقي در حوضه قزل اوزن
  • طراحی، تهیه، نصب، اجرا و بهره برداری سد و قفل کشتیرانی مارد آبادان به روش  طرح و ساخت (EPC غیرصنعتی)
    طراحی، تهیه، نصب، اجرا و بهره برداری سد و قفل کشتیرانی مارد آبادان به روش طرح و ساخت (EPC غیرصنعتی)
  • تأمین آب و تأسیسات پمپاژ، انتقال و دفع باطله معدن مس سونگون (فاز I و II)
    تأمین آب و تأسیسات پمپاژ، انتقال و دفع باطله معدن مس سونگون (فاز I و II)

پیام پرزیدنت (آقای دکتر نی ریزی)، فصل سوم 2016 در نشریه ICID News

پیام پرزیدنت (آقای دکتر نی ریزی)، فصل سوم 2016 در نشریه ICID News
2 آذر 1395

بسیاری از مفاهیم مربوط به طراحی و برنامه ­ریزی آبیاری عمدتاً ریشه در علومی دارد که در نیمه اول قرن بیستم میلادی تولید شده و به تدریج توسعه یافته است.هنوز سوالات اساسی مانند، چه وقت، به چه اندازه و چگونه یک گیاه خاص را آبیاری نماییم با استفاده از روش­ های قدیمی پاسخ داده می ­شوند.ما هنوز برای ارزیابی نیاز آبی گیاه از روش­ هایی بهره می­ گیریم که در واقع بیانگر تقاضای رطوبتی اتمسفر است و یا در برنامه ­ریزی زمان آبیاری وضعیت رطوبت در دسترس خاک به جای واکنش گیاه ملاک تصمیم­ گیری قرار می ­گیرد. در واقع، کاربرد راندمان آبیاری به عنوان معیار سنجش عملکرد سیستم­ های آبیاری آنچنان که در گذشته بوده به طور فزاینده­ای مورد تردید قرار گرفته و صحت آنها توسط بسیاری از پیشکسوتان علوم کاربردی آبیاری مورد سوال است.
اینک زمان آن رسیده که ICID برخی از مسائل زراعی و مدیریتی و مباحث مربوط به علوم و فنون آبیاری را مورد بازنگری قرار دهد تا بتواند پاسخگوی نگرانی ­های رو به رشد در مورد مسائل محیطی و کمبود منابع محیط زیستی متأثر از جریان­های اجتماعی و اقتصادی حاکم بر جوامع کشاورزی باشد.
برای تحقق این ضرورت­ها،ICID برنامه ­ای تحقیقاتی تحت عنوان برنامه تحقیقات بین المللی آبیاری و زهکشی(IRPID) را فعال نمود. این برنامه از طریق شبکه­ ای از موسسات که پاسخگوی نیازهای تحقیقاتی و فن­آوری کمیته ­های ملی (NCs) در کشورهای متبوع خود هستند سازمان­دهی و انجام خواهد شد.
در واقع،IRPID تلاشی است برای پر کردن شکافی که از سال 2008 به واسطه خاتمه برنامه سابق ICID در فعالیت ­های این نهاد ایجاد شد. این برنامه تحت عنوان برنامه بین المللی تکنولوژی و تحقیقات در آبیاری و زهکشی (IPTRID) مورد حمایت بانک جهانی و فائو بود.
ماموریت IRPID ، ارتقاء فعالیت­ های تحقیقاتی در جنبه­ های علمی، فن آوری و مدیریت آبیاری و زهکشی است که به منظور توسعه توانمندی کشورهای عضو برای دستیابی به امنیت آبی، امنیت غذایی و کاهش فقر همزمان با حفظ محیط زیست صورت می ­گیرد. در سال 2011 این برنامه با راه اندازی دو گره منطقه­ ای در ایران و چین با هدف فراهم آوردن پایگاه های منطقه ­ای برای کمیته­ های ملی عضو گره جهت انجام پژوهش­ های مشترک بر اساس منابع و منافع خود آغاز شد. انتظار می­ رود این طرح پژوهشی مشترک میان کشورهای عضو برای انجام برنامه­ های تحقیقات منطقه ­ای هم ­افزایی ایجاد نماید. این امر می­ تواند از طریق اقدامات هماهنگ برای رویارویی با مشکلات مشترک آبیاری و زهکشی میسر شده و به ICID کمک نماید تا چشم انداز خود برای توسعه دانش روز طراحی و عملیات آبیاری و زهکشی در سراسر جهان را عملی کند.
هر برنامه همکاری منطقه­ ای نیاز به ساز و کار و مدیریت مناسب دارد. جهت تحقق این نیاز، جلسه هیئت مدیره گره ایران توسط کمیته ملی آبیاری و زهکشی ایران (IRNCID) در همکاری نزدیک با سازمان آب و برق خوزستان و دفتر مرکزی ICID در تاریخ 14- 15 اوت 2016 در شهر اهواز برگزار شد. در این جلسه، نمایندگانی از روسیه، کره جنوبی، عراق، مالی و ایران شرکت کردند.
یکی از توصیه­ های گروه ویژه "حیات بخشی کمیته ­های ملی" در جهت تقویت این کمیته­ ها، فراهم آوردن امکان همکاری کمیته­ های ملی با نمایندگان سایر نهادهای بین­ المللی مشابه در سطح کشور است. این رویکرد توسط کمیته ملی آبیاری و زهکشی ایران از طریق بررسی نحوه همکاری با دیگر همتایان از سازمان­های تخصصی جهانی اتخاذ شده است. نتیجه این رویکرد، همکاریIRNCID و IRIWA در برنامه­ ای تحقیقاتی برای ایجاد شبکه استفاده مجدد از فاضلاب، به ویژه، استفاده مجدد ایمن آب در بخش کشاورزی و مصارف شهری، از جمله کشاورزی شهری تحت نظر نهادهای بین ­المللی مرتبط با این دو کمیته ملی است.در این راستا، تفاهم نامه ­ای بین کمیسیون بین­ المللی آبیاری و زهکشی(ICID) و انجمن بین المللی آب (IWA) امضا شده است و من افتخار داشتم که در اواسط ماه سپتامبر سال 2016 میزبان رئیس IWA در تهران برای امضای این تفاهم نامه باشم. این برنامه توسط دو گروه کار مرتبط ICID (گروه کار استفاده از آب های با کیفیت پایین در آبیاری و گروه کار آب و محصول) و گروه کار مرتبط از IWA  برنامه ­ریزی، نظارت و دیده­ بانی خواهد شد.
خانواده ICID بسیاری از گروداران درگیر در مدیریت آب کشاورزی را به دومین اجلاس جهانی آبیاری (WIF2) در هفته دوم نوامبر 2016 در چیانگ مای دعوت کرده و مشتاقانه منتظر شنیدن نظرات و اطلاع از نحوه نگرش آنها به مسائل مرتبط با آبیاری و زهکشی است.امیدوارم که بتوانیم در این همایش دیدگاه­ های وزرا و مقامات ارشدی که دعوت شده ­اند را دریافت نماییم. این رویداد بزرگ میزبان بسیاری از گروداران از جمله تصمیم گیرندگان، دانشگاهیان، محققان، اندیشمندان، کشاورزان و کارشناسان جوان آبیاری و زهکشی از تمام نقاط جهان خواهد بود.
با حمایت فعال کمیته ­های ملی به ویژه کمیته ملی آبیاری و زهکشی تایلند، انتظار می ­رود که بیش از 50 کارشناس جوان، و بیش از 30 کشاورز از کشورهای مختلف در این اجلاس شرکت نمایند. به همکاران خود توصیه می­کنم که به جلسات میزگرد مقامات ارشد، کارشناسان جوان و کشاورزان بپیوندند و به دیدگاه­های آن ها گوش فرا دهند. امید است که صنایع مرتبط نیز از این فرصت برای شرکت در نمایشگاه بین­ المللی و نمایش توانایی­ های خود و برقراری ارتباط با همتایان و مشتریان بالقوه استفاده نمایند.
همراه ما باشید تا شاهد بزرگترین گردهمایی گروداران آبیاری و زهکشی در WIF2 بوده و از مهمان نوازی تایلندی استفاده کنیم.

سعید نی ­ریزی
رییس کمیسیون بین­ المللی آبیاری و زهکشی