• طرح سد مخزني بيدواز اسفراين
    طرح سد مخزني بيدواز اسفراين
  • طرح سد دوستي (طرح مشترك ایران و ترکمنستان بر روی رودخانه مرزی هريرود)
    طرح سد دوستي (طرح مشترك ایران و ترکمنستان بر روی رودخانه مرزی هريرود)
  • مطالعات بهبود کیفیت جریان آب ورودی به دریاچه شهدای خلیج فارس (چیتگر)
    مطالعات بهبود کیفیت جریان آب ورودی به دریاچه شهدای خلیج فارس (چیتگر)
  • سـد و نيروگاه پيرتقي در حوضه قزل اوزن
    سـد و نيروگاه پيرتقي در حوضه قزل اوزن
  • طراحی، تهیه، نصب، اجرا و بهره برداری سد و قفل کشتیرانی مارد آبادان به روش  طرح و ساخت (EPC غیرصنعتی)
    طراحی، تهیه، نصب، اجرا و بهره برداری سد و قفل کشتیرانی مارد آبادان به روش طرح و ساخت (EPC غیرصنعتی)
  • تأمین آب و تأسیسات پمپاژ، انتقال و دفع باطله معدن مس سونگون (فاز I و II)
    تأمین آب و تأسیسات پمپاژ، انتقال و دفع باطله معدن مس سونگون (فاز I و II)

مصاحبه ریاست کمیسیون بین المللی آبیاری و زهکشی با خبرگزاری ایانا

مصاحبه ریاست کمیسیون بین المللی آبیاری و زهکشی با خبرگزاری ایانا
25 شهریور 1395

آقای دکتر سعید نی‌ریزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا درباره تفاهمنامه همکاری کمیسیون جهانی آبیاری و زهکشی (ICID) با انجمن بین‌المللی آب ایران (IWA) گفت: همکاری این دو نهاد بین‌المللی که جزء بزرگ‌ترین نهادهای آب دنیا هستند، در جهان و منطقه بی‌سابقه است.
وی خاطرنشان کرد: از آنجا که من رئیس کمیسیون جهانی آبیاری و زهکشی هستم که مقر آن در دهلی نو است، رئیس انجمن بین‌المللی آب به ایران آمد تا با همکاری شرکت آب و فاضلاب ایران در استانداردهای پساب خانگی تجدید نظر کنیم.
رئیس ICID افزود: پساب خانگی پس از تصفیه قابلیت استفاده چندباره در صنعت و کشاورزی را دارد، اما استانداردهای تدوین شده در اروپا بسیار سختگیرانه است؛ تلاش می‌کنیم این استانداردها را ساده‌سازی کنیم.
نی‌ریزی ادامه داد: استانداردهای به کار گرفته شده برای محصولاتی که مصرف تازه‌خوری دارند، باید خیلی بالا تعریف شود، اما اگر محصول کارکرد خام‌خواری نداشته نباشد، استانداردهای تصفیه می‌تواند ساده‌تر تعریف شود.
وی بیان کرد: اگر مصرف پساب برای فضای سبز باشد، قطعاً استانداردهای تصفیه خیلی ساده می‌شود، اما اگر احتمال تماس انسان با این آب وجود داشته باشد، کیفیت آب خروجی از تصفیه خانه فاضلاب باید تغییر کرده و استانداردهای سختگیرانه‌تری تدوین کرد.
نی‌ریزی یادآور شد: هرچه استانداردها سختگیرانه‌تر نوشته شود هزینه تصفیه آب افزایش یافته و باید برای بازچرخانی آن، پول بیشتری هزینه کرد. گاهی هزینه تصفیه در طبقات مختلف، دو تا سه برابر نسبت به طبقه قبلی متفاوت است.
ایشان در ادامه گفتند: زه‌آب‌های کشاورزی به‌دلیل حمل سم، کود یا نمک به داخل رودخانه‎ها به عاملی برای آلودگی آب‌های سطحی تبدیل شده‌اند. سازمان حفاظت محیط زیست بر لزوم تصفیه این آب‌ها به‌ویژه درباره زه‌آب‌های کشاورزی خوزستان برای نجات کارون تأکید دارد. رئیس ICID درباره دلیل ایجاد این زه‌آب‌ها تأکید کرد: در صورتی که آب زیرزمینی بالا باشد، با آبیاری مزرعه اراضی زه‌دار می‌شوند و آب اشباع با احداث کانال‌ها یا شبکه‌های دیگر و یا لوله از زمین خارج می‌شوند.
نی‌ریزی اظهار داشت: این زه‌آب در شمال کیفیت بهتری دارد، اما در جنوب شور بوده و قابلیت استفاده مجدد در مزرعه را ندارد؛ در شمال می‌توانیم از این زه‌آب‌ها مجددا برای آبیاری مزرعه استفاده کنیم.
وی اضافه کرد: هزینه شوری‌زدایی از زه‌آب کشاورزی به حدی بالا است که تصفیه زه‌آب برای کشاورزان به صرفه نیست. هزینه هر مترمکعب شوری زدایی از زه‌آب‌ها بین دوهزار تا سه‌هزار تومان است که پرداخت این رقم برای کشاورزی صرفه اقتصادی ندارد.