مراسم افتتاحیه طرح آبرسانی از محمدشهر به بیرجند

مراسم افتتاحیه طرح آبرسانی از محمدشهر به بیرجند
15 مهر 1398

معاون اوّل محترم رئيس‌جمهور جناب آقاي دکتر اسحاق جهانگيري و وزير محترم نيرو جناب آقاي دکتر رضا اردکانيان و رئيس محترم آب منطقه‌اي استان خراسان جنوبي جناب آقاي مهندس حسين امامي مورخه 1398/07/15 درمراسم افتتاحيه طرح آبرساني از محمد شهر به بيرجند حضور به هم رساندند.
نظارت عاليه و کارگاهي پروژه طرح آبرساني از دشت‌هاي محمد شهر و مختاران فروردين 1395 توسط شرکت آب منطقه‌اي خراسان جنوبي به شرکت مهندسي مشاور طوس آب واگذار گرديد. 
فاز اوّل پروژه که آبرساني از دشت محمدشهر مي‌باشد توسط معاون اوّل رئيس جمهوري و هيئت همراه مورخه 15 مهر 1398 مورد بهره برداري و افتتاح قرار گرفت.
اين پروژه شامل هفت حلقه چاه، يک ايستگاه پمپاژ، 15 کيلومتر خط انتقال از نوع چدن داکتیل، دو مخزن جمع‌آوري به حجم مجموع 5000 مترمکعب مي‌باشد که هم اکنون آماده بهره برداری است. 
شرکت مهندسي مشاور طوس آب در اين مجموعه وظيفه نظارت بر کيفيّت و کميّت اجرائي پروژه را بر عهده دارد.
طرح آبرساني از محمدشهر به بيرجند، زير مجموعه طرح ملي آبرساني به شهر بيرجند مي‌باشد، این شهر از نظر تأمين آب شرب، به طور کامل به آبهاي زيرزميني وابسته بوده و هم‌اکنون اجراي اين طرح از چاه‌هاي حفاري شده در دشت محمدشهر در دستور کار قرار گرفته است.
وزير محترم نيرو در آئين افتتاح طرح آبرساني به بيرجند از محمدشهر، به اجراي طرح‌هاي مهم آبرساني در مناطق مختلف کشور اشاره کردند و افزودند: با تکميل و اجراي اين طرح‌ها، تحول بسيار بزرگي در زمينه تأمين آب آشاميدني مناطق شهري و روستايي ايجاد مي‌شود.
ايشان بيان کردند: طرح سازگاري با کم آبي نخستين بار در خراسان جنوبي تهيه و امسال مصوب گرديد که با تصويب مراجع ذیربط مشکل کم آبي در اين استان رفع خواهد شد.
همچنین ایشان خاطرنشان کردند: اجراي خط انتقال آب از محمدشهر و مختاران به بيرجند براي تأمين ميان‌مدت آب در این شهر تا سال 1410 در نظر گرفته شده است.
در ادامه مديرعامل محترم شرکت آب منطقه‌اي خراسان جنوبي گفتند: تأمين آب روستاهاي مسير انتقال آب از مختاران به بيرجند و نیز شهر خوسف در اين دو پروژه انتقال آب پيش‌بيني شده است که پروژه مختاران در حال اجرا مي‌باشد.
ايشان در خصوص آخرين وضعيت پروژه آبرساني از دشت مختاران به بيرجند، بیان فرمودند: اين پروژه در ادامه طرح آبرساني از محمدشهر به بيرجند در دستور کار قرار گرفته و در تابستان امسال توسط وزير نيرو کلنگزني شد.
اميد آن ا‌ست که در سايه برنامه‌ريزي و سياست گذاري‌هاي مناسب و اختصاص اعتبارات مربوطه، شاهد تأمين آب آشاميدني مردم عزيز شهرستان بيرجند در طي سال‌های آينده باشيم.