• طرح سد مخزني بيدواز اسفراين
    طرح سد مخزني بيدواز اسفراين
  • طرح سد دوستي (طرح مشترك ایران و ترکمنستان بر روی رودخانه مرزی هريرود)
    طرح سد دوستي (طرح مشترك ایران و ترکمنستان بر روی رودخانه مرزی هريرود)
  • مطالعات بهبود کیفیت جریان آب ورودی به دریاچه شهدای خلیج فارس (چیتگر)
    مطالعات بهبود کیفیت جریان آب ورودی به دریاچه شهدای خلیج فارس (چیتگر)
  • سـد و نيروگاه پيرتقي در حوضه قزل اوزن
    سـد و نيروگاه پيرتقي در حوضه قزل اوزن
  • طراحی، تهیه، نصب، اجرا و بهره برداری سد و قفل کشتیرانی مارد آبادان به روش  طرح و ساخت (EPC غیرصنعتی)
    طراحی، تهیه، نصب، اجرا و بهره برداری سد و قفل کشتیرانی مارد آبادان به روش طرح و ساخت (EPC غیرصنعتی)
  • تأمین آب و تأسیسات پمپاژ، انتقال و دفع باطله معدن مس سونگون (فاز I و II)
    تأمین آب و تأسیسات پمپاژ، انتقال و دفع باطله معدن مس سونگون (فاز I و II)

زیرساخـت‌های شرکت در حوزه HSE در مواجهه با شرایط بحرانی COVID-19

زیرساخـت‌های شرکت در حوزه HSE در مواجهه با شرایط بحرانی COVID-19
1 اردیبهشت 1399

دفتر HSE در زمستان 1398 با محوریت سلامت، در شرکت مهندسي مشاور طوس‌آب به صورت مستقل و جدي زير نظر مستقيم مديريت محترم عامل شرکت جناب آقاي دکتر سعید ني ريزي شروع به فعاليت نمود.
در مدیریت یکپارچه HSE شرکت مهندسی مشاور طوس آب سه مقوله بهداشت، ایمنی و محیط زیست اثرات متقابل بر هم دارند. هدف هریک از این سه موضوع حفظ سلامت و زندگی انسان است. با توجه به نقش محوری سلامت به عنصر بهداشت توجه ویژه‌ای می‌گردد. بهداشت حرفه‌ای به‌عنوان یک استراتژی با اهمیت نه تنها سلامتی کارکنان را در نظر می‌گیرد بلکه تأثیر مثبت و قابل ملاحظه‌ای در بهره وری و کیفیت محصولات، انگیزش کار، ‌رضایت شغلی و کیفیت کل زندگی افراد جامعه دارد.
بخاطر تعدد دفاتر و پروژه‌هاي شرکت در حوزه‌هاي مختلف از قبيل آب رساني، ژئوتکنيک و محيط زيست، آبياري و زهکشي، فاضلاب محيط زيست، سد و منابع آب و نقشه برداري و پراکندگي در سطح کشور امکان پياده‌سازي سيستم مديريت يکپارچه HSE  بدون حضور ناظرين HSE در پروژه‌ها وجود نداشت. لذا با توجه به شرايط حاکم بر اقتصاد کشور، شرکت بر آن شد تا با کمک تخصص‌هاي موجود به اين مهم دست يابيم.
نتيجتاً دفتر HSE طي مصاحبه اوليه از نيروهاي موجود در برنامه‌ريزي‌هاي منظم نسبت به آموزش‌هاي حضوري و مجازي با کمک متخصصين برتر حوزه HSE موجود در شرکت اقدام نمود. لذا درصدد آن مي‌باشيم با ادامه آموزش و نیز پرورش نيروهاي موجود و اخذ تأييد صلاحيت ايمني کارشناسان از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي و ارتقاء فرهنگ HSE در شرکت و پيمانکاران زير مجموعه ميزان آسيب‌ها و خسارت‌هاي جاني، مالي و اعتباري را به حداقل برسانيم.
توجه به اصل اثر بخشي
در اقدامات ايمني، کلمه اثر بخشي در ساده‌ترين شکل خود بصورت انجام دادن کارهاي درست تعريف مي‌شود. از تعريف فوق بر مي‌آيد که اصولاً اثربخشي عمليات با تعريف صحيح فعاليت‌هاي آتي و در نتيجه شناسايي و تدوين دقيق، واقع نگرانه و منطقي اهداف در ارتباط است؛ ناگفته پيداست هر سازمان و سيستمي که بطور دقيق نداند مقصد نهايی‌اش کجاست نه تنها درانتخاب مسير ناکام خواهد ماند بلکه ممکن است بنابه دلايل مختلف با انتخاب مسيرهاي خطا و اشتباه باعث اتلاف منابع ملي، انساني و ساير دارايي‌هاي سازمان گردد.
براي تعريف اهداف و همچنين امکان سنجش پيشرفت‌ها نسبت به دوره‌هاي قبل و شناسايي نقاط ضعف، قوت و برنامه‌ريزي اصولي براي اصلاح يا تقويت هر بيشتر آن‌ها و همچنين تأکيد بر روي شناسايي و کنترل خطرات در قياس با حوادث، روش‌هاي متفاوتي وجود دارد که يکي از آن‌ها روش مميزي ايمني مي‌باشد.
بايستي خاطر نشان کرد که يک مميزي ايمني زماني جامع و کامل محسوب خواهد شد که بتواند کليه موارد مرتبط با ايمني را مورد کنکاش قرار دهد.
يکي از اهداف اصلي مديران شرکت مهندسي مشاور طوس آب همواره                 «ارتقاء سطح ايمني» پروژه‌ها بوده است و توانسته‌اند با ايجاد ساختار HSE، بهره‌گيري از مشاورين توانمند، برگزاري دوره‌هاي آموزشي تخصصي و اتکا بر نيروي انساني داخلي خود و ارتقاء سطح دانش ايمني آنها به اين مهم دست يابند.
گزارش ارائه خدمات آموزشي به نمايندگان HSE
در راستاي صيانت حداکثري از سرمايه‌هاي انساني سازمان و ساير ارکان ذي‌نفع در پروژه‌هاي تحت نظارت شرکت مهندسي مشاور طوس آب، اهميت جاري سازي نظام مديريت ريسک در جبهه‌هاي کاري تعريف شده بيش از پيش نمود پيدا کرد. از طرفي با توجه به سررسيد موعد تمديد گواهينامه صلاحيت ايمني پيمانکاران از سوي وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي و به منظور آگاهي افزايي نمايندگان HSE مستقر در پروژه‌هاي تحت مجموعه سازمان متبوع، سرپرست دفتر HSE ستاد مرکزي اقدام به برنامه ريزي جهت برگزاري دوره آموزشي «شناسايي خطرات و ارزيابي ريسک» در مناطق چهار گانه (مشهد، تهران، بيرجند و شيراز) نمود. لذا پيرو مذاکرات صورت گرفته آقاي مهندس احسان آسيوندزاده ناظر HSE قطعه سوم پروژه انتقال آب خليج فارس به صنايع جنوب شرق کشور به‌عنوان مدرس دوره‌ها انتخاب گرديد.
پس از حصول هماهنگي‌هاي لازم در خصوص محتواي دوره شامل ارائه مفاهيم و تعاريف بنيادي مديريت ريسک، الزامات مورد نياز سازمان و ساير الزامات، معرفي شوراي عالي حفاظت فني کشور و آئين نامه‌هاي تصويب شده، معرفي مرکز سلامت محيط و کار و دستورالعمل‌هاي ابلاغي، معرفي سازمان حفاظت محيط زيست و الزامات مربوطه، معرفي انواع تکنيک‌هاي رايج ارزيابي ريسک با محوريت متد تحليل آثار و مدهاي خرابي (FMEA) ابلاغ شده از سوي سامانه اخذ گواهينامه تأييد صلاحيت ايمني پيمانکاران سراسر کشور و تشريح رويه‌هاي کاري مربوطه، دوره آموزشي فوق الذکر جمعاً به مدت 46 ساعت (درسال 99 مورخ 28و 29 اردیبهشت ماه به مدت 14 ساعت در مشهد، و مورخ 30و 31  اردیبهشت ماه به مدت 12 ساعت در تهران و مورخ یکم و دوم خرداد به مدت 10 ساعت در بيرجند و در تاريخ سوم خرداد به مدت 10 ساعت در شيراز) برگزار گرديد.
پس از دريافت محتواي آموزشي، هم اکنون نمايندگان HSE پروژه‌ها اقدام به تکميل فرم‌هاي مربوطه و بارگذاري در مسير تعريف شده جهت به اشتراک گذاري اطلاعات، به منظور انجام مميزي‌هاي لازم از سوي دفتر HSE مي‌نمايند.
اميد است پس از اتمام مميزي و انجام اصلاحات لازم، مدارک مربوطه در سامانه بارگذاري شده و ضمن تداوم مستمر فرايند مديريت ريسک در پروژه‌ها، گواهي نامه مذکور نيز تمديد گردد.