دومین جشنواره ملی فناوری آب

دومین جشنواره ملی فناوری آب
19 آذر 1397

برگزاری دومین جشنواره ملی فناوری آب به همت دانشگاه فردوسی مشهد و با همکاری معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری با تکیه بر متخصصان , محققان , مخترعان , نخبگان علمی و متصدیان برجسته سراسر کشور در 19 و 20 آذر ماه سال 1397 در دو بخش عمده علمی و فناوری برگزار گردید. 
شایان ذکر است دومین جشنواره ملی فناوری آب با تمرکز بر محور آب‌های     نامتعارف در راستای اهداف زیر پایه گذاری و ارائه گردید.
-‌ اثر‌بخش نمودن فعالیت‌های نو‌آورانه و افزایش سطح تعامل بین مراکز دولتی، بخش خصوصی و مراکز آموزشی و پژوهشی 
- شناسایی، معرفی و بستر سازی برای حمایت از نو آوران 
- ایجاد بستر سازی طرح‌های نو‌آورانه و فناوری‌های نوین 
شرکت مهندسی مشاور طوس آب در راستای برگزاری این جشنواره همچون سالهای گذشته با برپایی غرفه نمایشگاهی و نیز شرکت در نشست‌های تخصصی در دو روز برگزاری این جشنواره ملی توانست ارتباط حوزه صنعت و دانشگاه را بیش از پیش تقویت نماید. 
شرکت مهندسی مشاور طوس آب با معرفی مجموعه واحد تحقیق و توسعه خود با نام شور بوم آمایش و ارائه مطالب و موضوعات مختلف توانسته است خود را در جمع شرکتهای پویا و توسعه یافته قرار دهد.
ابعاد جشنواره 
- بخش علمی (سمینار های علمی) 
در راستای تجمیع و تمرکز کلیه فعالیت‌های علمی و دستاورد‌های مختلف مرتبط‌؛ این جشنواره به نحوی طراحی شده بود که در بر گیرنده کلیه ابعاد و علوم مرتبط با مهندسی آب باشد.
دراین جشنواره محور‌های سمینار‌های علمی به شرح زیر ارائه گردید: 
1- مدیریت شوری آب‌های سطحی و زیر‌زمینی 
2- جنبه‌های اقتصادی-کاربردی استفاده از آب‌های شور و پساب 
3- فن‌آوری‌های نوین با آب شور و پساب 
4- فناوری‌های زیستی با استفاده از آب‌های نا‌متعارف 
5- تصفیه آب و پساب و فرآیندهای آن 
6- تغییر اقلیم و اکو سیستم‌های آبی
7- چالش‌های زیست محیطی استفاده از آب‌های شور و پساب 
8- آسیب شناسی عدم کنترل پساب بر سلامت جوامع بشری
- مقالات علمی 
هدف از دریافت مقالات در این جشنواره اثر بخشی مقالات به سمت فناورانه و نیز کاربردی نمودن آنان بوده است.
در این راستا طی بررسی های اولیه هیات داوران تعداد 51 مقاله جهت ارائه شفاهی و پوستری انتخاب شده.
- کارگاهها 
بر پایی کارگاه‌های تخصصی و عمومی در زمینه آب‌. (آب‌های نامتعارف) آب‌های شور و پساب از دیگر بخش‌های جشنواره بود.هدف از برگزاری این کارگاه‌ها‌؛ آگاهی بخشی و معرفی روش‌های نوین متناسب با موضوع کارگاه می‌باشد.
- نشست‌های تخصصی 
در راستای برگزاری این جشنواره هدف این بوده است که نیاز‌ها یا نگرانی‌های مربوط به ارگان‌های دولتی و خصوصی و انجمن‌ها و سازمانهای مردم نهاد را باز گویی کنند و مشکلات و مسائل طرح شده از جانب افراد را با مذاکرات تیم اجرایی و علمی بررسی شده و بهترین راه کارها را در دستور کار قرار دهند.
بخش نمایشگاه و فن بازار 
- فن بازار 
فن بازار تخصصی این جشنواره به منظور تجاری سازی نو‌آوری‌های صنعت آب با حضور سازمان‌ها و سرمایه گذاران و تولید‌کنندگان صنعت آب برگزار شد.
- نمایشگاه تخصصی
در این نمایشگاه از شرکت‌ها و سازمانهای مرتبط سراسر کشور برای عرضه محصولات خود دعوت به عمل آمد تا فرصتی برای نمایش استعداد‌ها و توانمندی های متخصصان و صنعتگران شرکت های فعال باشد.
- استارت آپ 
استارت آپ، فرهنگ نوینی برای اندیشه‌های نو و خلاقیت بر فراز ایده‌های موجود است و هدف آن برطرف کردن مشکلات موجود در نقاط کلیدی است که به عنوان پاشنه ی آشیل راه حل های موجود شناخته می شوند. در حاشیه نمایشگاه تخصصی و فن بازار این جشنواره استارت آپ به همت پارک علم و فناوری خراسان برای گروه متخصص و ایده پرداز برپا شد.