حضور در همایش بین المللی مهندسی فدراسیون مشاوران کشور های اسلامی

حضور در همایش بین المللی مهندسی فدراسیون مشاوران کشور های اسلامی
10 آذر 1398

همایش بین المللی مهندسی فدراسیون مشاوران کشورهای اسلامی با موضوع «مدیریت آب شهری» و «حمل و نقل» با زمینه «فجایع بشری» در آخر ماه نوامبر 2019 در استانبول برگزار شد. در این همایش، پنلی با موضوع «فجایع بشری در رویه‌های قراردادی در پروژه‌های صنعت آب تحت تأمین مالی بانک‌های توسعه‌ای چند جانبه که منجر به شکست پروژه می‌گردد» توسط سرپرست بخش قراردادهای خارجی و مشارکت عمومی ـ خصوصی شرکت مهندسی مشاور طوس آب سرکار خانم نرجس شریفیان عطار ارائه گردید.
در پنل مذکور فجایع بشری ناشی از فعالیت‌های غیر عمدی مانند کمبود دانش، ناآگاهی، چشم پوشی‌های بی‌جا و... در روند تدارک قراردادهای دارای وام از بانک‌های توسعه چند جانبه مورد بررسی قرار گرفت که چگونه دوگانگی بین مبنای تهیه قوانین قراردادی و اعمال این قوانین باعث بروز مشکلات مختلف در پروژه‌ها شده است. این امر بر مدیریت و کارآیی استفاده از وام‌ها تأثیر منفی گذاشته و نتایج مورد انتظاراز پروژه ها حاصل نشده و یا ناتمام ماند. حال آنکه حتی درصورت از بین رفتن یا استفاده نادرست از وام‌ بانک‌های توسعه‌ای چند جانبه، این موضوع تأثیری در تعهدات بازپرداخت کشور وام گیرنده ندارد و شهروندان این کشورها مجبور به بازپرداخت وام از طریق پرداخت مالیات به دولت هستند، این موضوع همانند سایر فجایع بشری زندگی مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد، به رفاه اجتماعی ضربه می‌زند و باعث خسارات اقتصادی می‌شود.
در پنل ارائه شده مشکلات کلیدی موجود، مثال‌هایی از آن‌ها و راهکارهای پیشنهادی بیان گردید که با استقبال بسیار خوب مدیران فدراسیون، نماینده بانک توسعه اسلامی و سایر شرکت کنندگان در همایش قرار گرفت و به همین جهت پس از اتمام همایش مذکور فدراسیون طی نامه‌ای از شرکت مهندسی مشاور طوس آب و مدیر عامل محترم این شرکت جناب آقای دکتر نی ریزی به خاطر حمایت از حضور نماینده شرکت، سرکار خانم مهندس شریفیان به عنوان یکی از سخنرانان کنفرانس و کیفیت بالای سخنرانی ارائه شده قدردانی نمودند.