بهره برداری 18 پروژه در بخش های آب و فاضلاب

بهره برداری 18 پروژه در بخش های آب و فاضلاب
22 فروردین 1397

درروزچهارشنبه بیست و دوم فردوردین ماه ۱۸ پروژه دربخش های مختلف شرکت آب و فاضلاب مشهد با حضور دکتر رضا اردکانیان وزیر نیرو، سیدعلیرضا رشیدیان استاندارخراسان رضوی، قاسم تقی زاده خامسی شهردار مشهد و جمعی از مسئولان استانی با هزینه بالغ بر ۸۲۲ میلیارد ریال به بهره برداری رسید.
وزیر نیروآقای دکتررضا اردکانیان در مراسم افتتاحیه این پروژه ها اظهار داشت: عرصه مدیریت آب یکی از میدان‌گاه‌هایی است که هرکس توفیق کار در آن داشته باشد از آن بهره کافی را می‌برد و کشور ما از تمدنی ارزشمند بهره‌مند است.
وی با اشاره به بحث کمبود آب به ویژه در خراسان رضوی ادامه داد: باید به عنوان یک عمل صالح توجه بیشتری به شیوه‌های مصرف این ماده حیاتی داشته باشیم.
دکتر اردکانیان افزود: امروز در جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی ابعاد مختلف موضوع مدیریت آب از حیث منابع مورد بررسی قرار گرفت، این در حالی است که ما به همه فعالیت‌های آب می‌پردازیم و در این زمینه تلاش می‌کنیم، چراکه معامله پرثمری است.
وزیر نیرو با بیان اینکه پیشرفت‌های خوبی در زمینه آب داشته‌ایم، تأکید کرد: در کنار همه این پیشرفت‌ها از حیث الگوهای مصرف نمره خوبی را نمی‌گیریم و در دسته‌بندی‌های موجود یک جامعه بد مصرف تلقی می‌شویم و دستگاه‌های اجرایی در اولویت‌بندی‌ها، آنگونه که شایسته است توجه افکار عمومی را به این مسئله جلب نکرده‌اند.
دکتراردکانیان با بیان اینکه امروزه در تقسیم‌بندی‌های بین‌المللی آب ،دیگر اسمی از فاضلاب دیده نمی‌شود و به عنوان یک منبع در نظر گرفته می‌شود، تصریح کرد: با توجه به اولویتی که آب شرب دارد بایستی از راه های مختلف آب شرب مورد نیاز مردم را تامین نماییم ،اگرچه در جوامعی برای تامین آب مورد نیاز سراغ واردات آب می روند اما در ایران به خصوص شهر مشهد با ایجاد تصفیه خانه های فاضلاب در تامین آب ، گام های خوبی برداشته می شود و تمانی پسابی آب مدل خوبی است به ابتکار آبفای مشهد و شهرداری این شهر با هوشمندی فراوان صورت گرفته است
. وی اضافه کرد: سالانه 7 میلیارد مترمکعب آب آشامیدنی در کشور به مصرف می‌رسد که از این میزان 4.7 میلیارد مترمکعب پساب تولید می‌شود و این منبع ارزشمندی در تامین آب شهری و صنعتی است.
وزیر نیرو ادامه داد: 20 میلیون هکتار از اراضی دنیا با پساب آبیاری می‌شود، پساب یک منبع مورد اعتماد است و در آن شکی نیست.
ارکانیان تأکید کرد: جمعیت ایران در آینده حدود 100 میلیون نفر می‌شود و با توجه به اقلیم خشک کشور باید در شیوه‌های مصرف تجدیدنظر کنیم، همین میزان آب را با 30 میلیون نفر جمعیت استفاده می‌کردیم، اما با توجه به رشد جمعیت دیگر نمی‌توان از همان شیوه‌های قدیم الگو مصرف بهره برد.
وی یادآور شد: نقطه اتکا روش‌های صحیح مصرف توسط مردم است، امیدوارم با ارائه الگوی مصرف صحیح، تابستانی با آرامش را سپری کنیم.
وزیر نیرو توضیح داد: اشتباه راهبردی ما در سال‌های گذشته این بود که به جای شیوه‌های جدید و صحیح مدیریت مصرف آب، به جست‌و‌جوی منابع جدید آب برای تامین نیاز مردم روی آوردیم.