• طرح سد مخزني بيدواز اسفراين
    طرح سد مخزني بيدواز اسفراين
  • طرح سد دوستي (طرح مشترك ایران و ترکمنستان بر روی رودخانه مرزی هريرود)
    طرح سد دوستي (طرح مشترك ایران و ترکمنستان بر روی رودخانه مرزی هريرود)
  • مطالعات بهبود کیفیت جریان آب ورودی به دریاچه شهدای خلیج فارس (چیتگر)
    مطالعات بهبود کیفیت جریان آب ورودی به دریاچه شهدای خلیج فارس (چیتگر)
  • سـد و نيروگاه پيرتقي در حوضه قزل اوزن
    سـد و نيروگاه پيرتقي در حوضه قزل اوزن
  • طراحی، تهیه، نصب، اجرا و بهره برداری سد و قفل کشتیرانی مارد آبادان به روش  طرح و ساخت (EPC غیرصنعتی)
    طراحی، تهیه، نصب، اجرا و بهره برداری سد و قفل کشتیرانی مارد آبادان به روش طرح و ساخت (EPC غیرصنعتی)
  • تأمین آب و تأسیسات پمپاژ، انتقال و دفع باطله معدن مس سونگون (فاز I و II)
    تأمین آب و تأسیسات پمپاژ، انتقال و دفع باطله معدن مس سونگون (فاز I و II)

برگزاری کارگاه بین‌المللی "حسابداری آب، مفاهیم و ابزارها"، با همکاری FAO و ICID به همت مرکز منطقه‌ای ایران- برنامه‌ی تحقیقات بین‌المللی آبیاری و زهکشی

برگزاری کارگاه بین‌المللی
15 اسفند 1397

کارگاه بین‌المللی "حسابداری آب، مفاهیم و ابزارها" با حمایت وزارت نیرو، سازمان آب و برق خوزستان و شرکت مدیریت منابع آب به عنوان اولین همکاری تخصصی مشترک بین سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد (FAO) و کمیسیون بین‌المللی آبیاری و زهکشی (ICID) با هدایت و سازماندهی مرکز منطقه‌ای ایران- برنامه‌ی تحقیقات بین‌المللی آبیاری و زهکشی (IRPID-IRN) در تاریخ 4 الی 7 اسفند ماه 1397 در دو شهر تهران و اهواز برگزار گردید. این کارگاه با حضور معاون محترم وزیر نیرو در امور آب و آبفا، آقای مهندس قاسم تقی‌زاده خامسی در سالن همایش‌های وزارت نیرو در تهران افتتاح شد. این کارگاه با هدف استفاده از ظرفیت‌های مختلف ملی و بین‌المللی در جهت آشناسازی سیاست‌گذاران، تصمیم‌گیران و مدیران ارشد و همچنین دانشگاهیان و کارشناسان خبره‌ی بخش‌های آب و کشاورزی با ضرورت توسعه‌ و چگونگی پیاده‌سازی سیستم‌های حسابداری آب، ابعاد مختلف آن‌ها، و همچنین تجربیات مختلف جهانی در این زمینه برگزار گردید. در این کارگاه کلیت بحث حسابداری آب به منظور دستیابی به پایداری و روش گام به گام فائو در حسابداری آب توسط مدرسین FAO ارائه گردید. نماینده ICID، دکتر امگد المهدی که رییس بخش منابع آب اداره هواشناسی استرالیا هستند مروری بر سیستم حسابداری آب ملی استرالیا، انواع استراتژی های مربوط به جمع آوری داده‌ها ،کنترل کیفیت پایگاه ملی داده ها و اشتراک داده ها در میان سازمان های دخیل، همچنین استراتژی و ابزارهای مورد نیاز برای پایش مصرف آب و نقش و اهمیت عرضه‌ی فیزیکی و جدول استفاده از آب از نظر اتصال به حساب های اقتصادی و محیط زیستی را ارائه نمودند.
نظر به اهمیت موضوع مفاهیم پایه و چگونگی بکارگیری آنها در یک سامانه حسابداری آب، روز سوم کارگاه در اهواز، آموزش عملی روش حسابداری آب سریع (Rapid Water Accounting) از طریق بررسی داده های پایلوت های واقعی برگزار شد. این تجربه عملی در دو مقیاس حوضه آبریز و شبکه آبیاری انجام گردید. در این کارگاه شرکت کنندگان، ایجاد بودجه آب بصورت صحیح و کاربرد آن در توسعه جداول حسابداری آب را درک نموده و با تفاوت های موجود میان کاربردهای مصرفی و غیرمصرفی، کاربردهای سودمند و غیر سودمند و همچنین عدم قطعیت های داده های مرتبط آشنا شدند.
پیشنهاد برگزاری این کارگاه در دوره ریاست آقای دکتر نی‌ریزی بر ICID از سوی ایشان به مرکز منطقه‌ای ایران ارائه شد و با استقبال ریاست مرکز، سرکار خانم دکتر ظهرابی مواجه گردید. آقای دکتر نی‌ریزی در کلیه مراحل سازماندهی برگزاری کارگاه، علاوه بر حمایت‌های فنی و فکری، همکاری نزدیکی با این مرکز در برنامه‌ریزی‌ها، جلسات هماهنگی با نمایندگان فائو و... داشتند. در اختتامیه کارگاه از طرف ریاست مرکز منطقه‌ای ایران، از تلاش‌های صادقانه آقای دکتر نی‌ریزی و خانم مهندس پوررسانه‌منش در جهت همکاری در برگزاری کارگاه تقدیر به عمل آمد.