• طرح سد مخزني بيدواز اسفراين
    طرح سد مخزني بيدواز اسفراين
  • طرح سد دوستي (طرح مشترك ایران و ترکمنستان بر روی رودخانه مرزی هريرود)
    طرح سد دوستي (طرح مشترك ایران و ترکمنستان بر روی رودخانه مرزی هريرود)
  • مطالعات بهبود کیفیت جریان آب ورودی به دریاچه شهدای خلیج فارس (چیتگر)
    مطالعات بهبود کیفیت جریان آب ورودی به دریاچه شهدای خلیج فارس (چیتگر)
  • سـد و نيروگاه پيرتقي در حوضه قزل اوزن
    سـد و نيروگاه پيرتقي در حوضه قزل اوزن
  • طراحی، تهیه، نصب، اجرا و بهره برداری سد و قفل کشتیرانی مارد آبادان به روش  طرح و ساخت (EPC غیرصنعتی)
    طراحی، تهیه، نصب، اجرا و بهره برداری سد و قفل کشتیرانی مارد آبادان به روش طرح و ساخت (EPC غیرصنعتی)
  • تأمین آب و تأسیسات پمپاژ، انتقال و دفع باطله معدن مس سونگون (فاز I و II)
    تأمین آب و تأسیسات پمپاژ، انتقال و دفع باطله معدن مس سونگون (فاز I و II)

افتتاح خط انتقال آب از خلیج فارس انتقال امید به فلات مرکزی ایران

افتتاح خط انتقال آب از خلیج فارس انتقال امید به فلات مرکزی ایران
13 آبان 1399

خداوند بزرگ را شاکریم که پس از سال‌ها تلاش بی‌وقفه توسط کارگروه‌های مختلف ارکان طرح، قطعه اول از پروژه عظیم تأمین و انتقال آب خلیج فارس به صنایع جنوب شرق کشور در آبان ماه 99 افتتاح گردید.
قطعه نخست خط انتقال آب خلیج فارس به استان کرمان در ایام 13 آبان و بخشی از شیرین‌سازی آب پروژه انتقال آب خلیج فارس به منطقه صنعتی و معدنی از طریق ویدئو کنفرانس با دستور ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی و با حضور وزیر نیرو جناب آقای دکتر اردکانیان، وزیر صنعت، معدن و تجارت جناب آقای رزم حسینی، مدیرعامل شرکت تأمین و انتقال آب خلیج فارس جناب آقای یاری و استاندار کرمان جناب آقای فدائی و سایر مسئولان استانی و بخش خصوصی در سیرجان افتتاح شد. 
در این مراسم افتتاحیه جناب آقای دکتر روحانی فرمودند: طرح انتقال آب به فلات مرکزی ایران صنایع ما را متحول می‌کند و خط انتقال آب از خلیج‌فارس، خط انتقال امید است، زیرا فقط آب به فلات مرکزی ایران نمی‌رسد بلکه امید منتقل می‌شود.
همه کشاورزان، صنعتگران و مردم به یک آب پایدار امیدوار می‌شوند و این طرح انتقال امید را به ملت بزرگ ایران تبریک می‌گویم.
وزیر نیرو جناب آقای دکتر اردکانیان ضمن ابراز خرسندی از افتتاح این پروژه اظهار کردند: وزارت نیرو از آغاز سال پویشی را به عنوان ال ب ایران راه‌اندازی کرده است که امروزه خوشبختانه این قطار دارای لکوموتیو قدرت‌مند دیگری به اسم وزارت صنعت، معدن و تجارت است و بخش خصوصی فعال ما یعنی شرکت تأمین و انتقال آب خلیج‌فارس این امکان را فراهم کرد که با مشارکت در این طرح این روز بزرگ را برای صنعت آب کشور رقم بزنند.
ایشان افزودند: امروز شیرین‌سازی آب دریا از مهم‌ترین پروژه‌های صنعتی در جهان بشمار می‌رود، حدود ۷۵ درصد نمک زدایی در منطقه ما صورت می‌گیرد و بیش از ۸۵۰ آب شیرین‌کن در منطقه خلیج فارس فعال است که حدود ۲۵ عدد از این آب شیرین کن‌ها، آب شیرین کن‌های بزرگ بالای ۱۰۰ هزار متر مکعب در روز هستند، و پروژه امروز ما از زمره این پروژه‌ها می‌باشد.
در ادامه به منظور آشنایی بیشتر با این پروژه به بررسی مختصری از کارها و عملیات اجرایی صورت گرفته در این پروژه می‌پردازیم. قطعه اول این پروژه به طول تقریبی 300 کیلومتر از بندرعباس (ایستگاه پمپاژ شماره یک) شروع و تا سایت معدنی و صنعتی گل‌گهر سیرجان ادامه یافته است. این قطعه شامل 7 ایستگاه پمپاژ، 9 پست برق با ظرفیت‌های مختلف می‌باشد.
در اینجا به‌طور مختصر چکیده‌ای از کارهای انجام گرفته در هر ایستگاه پمپاژ و مسیر خط انتقال مربوطه ارائه می‌گردد. هر ایستگاه پمپاژ مجهز به 6 دستگاه پمپ با ظرفیت کل 4/4 مترمکعب بر ثانیه بوده که در این ظرفیت 5 دستگاه پمپ فعال و 1 دستگاه رزرو می‌باشد.
• ایستگاه پمپاژ شماره یک: این ایستگاه در مجاورت دریا و در کنار سایت نمک زدایی واقع گردیده است.
از جمله موارد اجرایی که این سایت را از دیگر سایت‌های پروژه متمایز می‌سازد عملیات تحکیم بستر در زیر سازه‌های مختلف و به منظور مقابله با پدیده روانگرایی می‌باشد. 
• مسیر خط انتقال ایستگاه شماره یک تا ایستگاه شماره دو: این محدوده از مسیر خط انتقال به طول 5/66 کیلومتر یکی از بحرانی ترین محدوده‌های اجرایی قطعه اول به لحاظ مشکلات اجرایی بوده است. 9 کیلومتر ابتدایی این مسیر به دلیل مجاورت با دریا و بالطبع بالا بودن سطح تراز آب‌های زیرسطحی نیاز به پیش‌بینی تمهیدات و روش‌های خاص خود را داشته است.
• ایستگاه پمپاژ شماره دو: ایستگاه پمپاژ شماره 2 واقع در کیلومتر    565 + 66  مسیر و در تراز ارتفاعی 212 متر از سطح دریا واقع گردیده است. 
• مسیر خط انتقال حدفاصل ایستگاه شماره دو تا ایستگاه شماره سه: طول این بخش از مسیر 9/14 کیلومتر می‌باشد. از نقاط بحرانی این بخش عبور خط انتقال از کرانه شرقی دریاچه سدلاور می باشد که به دلیل بالا بودن سطح تراز آب‌های منطقه در این قسمت نیز ناچار به استفاده از لایه ژئوتکستایل و مصالح منتخب برای روی لوله گردیده‌ایم.
• ایستگاه پمپاژ شماره سه: تأسیسات سایت ایستگاه شماره سه به همراه مخزن 20000 مترمکعبی در کیلومتر 485 + 81 از مسیر و در تراز ارتفاعی 541 متر از سطح دریا واقع گردیده است. 
• مسیر خط انتقال حدفاصل ایستگاه شماره سه تا ایستگاه شماره چهار: طول این قطعه از مسیر خط انتقال 7/42 کیلومتر می باشد. این محدوده دارای عوارض طبیعی بسیار زیادی بوده که از آن جمله می‌توان به گذر از ارتفاعات صعب‌العبور متعدد با شیب‌های تند، اشاره نمود. 
• ایستگاه پمپاژ شماره چهار: سایت ایستگاه پمپاژ شماره چهار در کیلومتر 250 + 124 و در تراز ارتفاعی 800 متر از سطح دریا واقع شده است.
• مسیر خط انتقال حدفاصل ایستگاه شماره چهار تا ایستگاه شماره پنج: طول این قطعه از مسیر 4/78 کیلومتر می باشد. علاوه بر صعب‌العبور بودن بخش زیادی از مسیر در این محدوده ، به دلیل کوهستانی بودن منطقه، این بخش شامل گلوگاه های زیادی بوده است. عبور از بستر رودخانه نارکان به طول 1600 متر، عبور از جاده ترانزیت بندرعباس- سیرجان، عبور از محدوده تنگ زاغ با شیب بالا و ترانشه‌های عمیق از جمله مشکلات اجرایی در این محدوده بوده است.
• ایستگاه پمپاژ شماره پنج: سایت ایستگاه پمپاژ شماره پنج در کیلومتر 600 + 202 از مسیر و در تراز ارتفاعی 980 متر از سطح دریا واقع شده است. 
• مسیر خط انتقال حدفاصل ایستگاه شماره پنج تا ایستگاه شماره شش: طول این بخش از مسیر 5/22 کیلومتر بوده و بارزترین کار خاص انجام شده در این محدوده اجرای تونل حاجی آباد می‌باشد.
• ایستگاه پمپاژ شماره شش: سایت ایستگاه پمپاژ شماره شش در کیلومتر 100 + 225 و در تراز ارتفاعی 1277 متر از سطح دریا واقع شده است. 
• مسیر خط انتقال حدفاصل ایستگاه شماره شش تا ایستگاه شماره هفت: طول این قسمت از مسیر 5/29 کیلومتر بوده و در مقایسه با سایر قسمت‌های مسیر خط انتقال از عوارض و موانع کمتری برخوردار بوده و حجم عملیات خاکی در این بخش نیز حداقل می‌باشد.
• ایستگاه پمپاژ شماره هفت: سایت ایستگاه پمپاژ شماره هفت در کیلومتر 600+254 و در تراز ارتفاعی 1556 از سطح دریا واقع گردیده است.
• مسیر خط انتقال حدفاصل ایستگاه شماره هفت تا مخزن ذخیره گل‌گهر: طول این قسمت از مسیر اجرای پروژه 44 کیلومتر بوده و به عنوان آخرین بخش از مسیر اجرای خط انتقال، آب را از ایستگاه پمپاژ شماره هفت به مخزن ذخیره انتهایی مسیر منتقل می‌نماید. 
• مخزن ذخیره – تعادلی گل‌گهر: این مخزن با ظرفیت 45000 مترمکعب و در تراز ارتفاعی 1800 متر از سطح دریا در انتهای مسیر قطعه اول و در نزدیکی سایت معدنی و صنعتی گل‌گهر واقع گردیده است. 
• تأمین برق پروژه: به منظور تأمین انرژی مورد نیاز برای راه اندازی پروژه نیاز به احداث پست‌های برق در محدوده طرح و نیز اجرای خطوط انتقال نیرو بوده که بدین منظور دو پست 132/400 کیلوولت، یک پست 63/230 کیلوولت، یک پست 11,33/63 کیلوولت و همچنین 6 پست 11/132 کیلوولت به همراه 150 کیلومتر خطوط انتقال نیرو احداث گردیده است. به منظور احداث پست‌های برق تعداد 22 دستگاه ترانس با ظرفیت کل 2200 مگاوات آمپر، 148 کیلومتر کابل و 920 کیلومتر سیم برای خطوط هوایی مورد استفاده قرار گرفته است.