• طرح سد مخزني بيدواز اسفراين
    طرح سد مخزني بيدواز اسفراين
  • طرح سد دوستي (طرح مشترك ایران و ترکمنستان بر روی رودخانه مرزی هريرود)
    طرح سد دوستي (طرح مشترك ایران و ترکمنستان بر روی رودخانه مرزی هريرود)
  • مطالعات بهبود کیفیت جریان آب ورودی به دریاچه شهدای خلیج فارس (چیتگر)
    مطالعات بهبود کیفیت جریان آب ورودی به دریاچه شهدای خلیج فارس (چیتگر)
  • سـد و نيروگاه پيرتقي در حوضه قزل اوزن
    سـد و نيروگاه پيرتقي در حوضه قزل اوزن
  • طراحی، تهیه، نصب، اجرا و بهره برداری سد و قفل کشتیرانی مارد آبادان به روش  طرح و ساخت (EPC غیرصنعتی)
    طراحی، تهیه، نصب، اجرا و بهره برداری سد و قفل کشتیرانی مارد آبادان به روش طرح و ساخت (EPC غیرصنعتی)
  • تأمین آب و تأسیسات پمپاژ، انتقال و دفع باطله معدن مس سونگون (فاز I و II)
    تأمین آب و تأسیسات پمپاژ، انتقال و دفع باطله معدن مس سونگون (فاز I و II)

افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب چهل بازه مشهد

افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب چهل بازه مشهد
6 اسفند 1399

آئین افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب چهل بازه مشهد در اسفند ماه 1399 به عنوان پیشرفته‌ترین تصفیه‌خانه غشائی کشور با حضور «نائب رئیس محترم مجلس شورای اسلامی مشهد جناب آقای دکتر امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی»، «شهردار محترم مشهد جناب آقای دکتر محمدرضا کلایی»، «رئیس محترم شورای اسلامی مشهد جناب آقای مهندس محمدرضا حیدری»، «رئیس محترم اداره آب و فاضلاب شهری شهر مشهد جناب آقای مهندس حسین اسماعیلیان» و جمعی از مدیران محترم استانی برگزار شد.
در ابتدای مراسم «معاونت محترم خدمات شهری شهرداری مشهد جناب آقای مهندس مهدی یعقوبی» از دست اندرکاران و کارگروه‌های مختلف طرح از جمله شرکت مهندسی مشاور طوس‌آب بعنوان مشاور سرمایه‌پذیر تشکر و قدردانی نمودند.
در ادامه مراسم، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی از توجه خاص شهرداری مشهد که در زمینه مسائل زیست محیطی اقداماتی را آغاز کرده است تشکر کردند.
تصفیه‌خانه فاضلاب چهل بازه به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین و بزرگترین تصفیه خانه‌های غشائی کشور به ظرفیت 4320 مترمکعب در روز و به روش بیورآکتورهای غشائی (MBR) در حاشیه کال چهل بازه شهر مشهد احداث شده است.
هدف اصلی احداث این تصفیه‌خانه ایجاد منابع آبی پایدار برای توسعه فضای سبز شهری است و از ویژگی‌های مهم آن می‌توان به امکان تولید کیفیت بالای پساب اشاره نمود. به عنوان مثال از پارامترهای کیفی پساب خروجی این تصفیه‌خانه، شاخص کدورت به میزان کمتر از 2 واحد نفلومتری و میزان اکسیژن خواهی بیولوژیکی (BOD) کمتر از 10 میلیگرم در لیتر می‌باشد که مطابق استانداردهای داخلی و بین‌المللی در کاربردهای مصارف شهری است.
بخش‌های فرآیندی این تصفیه‌خانه شامل ایستگاه پمپاژ فاضلاب ورودی (برداشت فاضلاب از خطوط فاضلابرو ثقلی سطح شهر)، دو آشغالگیر درشت با سایز منافذ 5/2 و یک سانتی‌متری، آشغالگیر ریز 3 میلیمتری، دانه‌گیری ورتکس و چربی‌گیری (به صورت پیش ساخته)، آشغالگیر ریز 5/1 میلیمتری، مرحله هوادهی بیولوژیک و مرحله فیلتراسیون (UF) در دو خط جریان، واحد تأسیسات مکش پساب و سیستم بکواش و شستشوی شیمیائی و در نهایت گندزدایی می‌باشد.
این تصفیه‌خانه توسط سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهری شهرداری مشهد و با همکاری سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در قالب قرارداد BOT و با سرمایه‌گذاری حدود 24 میلیارد تومان به احداث و بهره‌برداری رسیده است.